Jacek Popiel, znany również pod pseudonimem Lipek, to niezwykle interesująca postać w historii polskiego lotnictwa. Urodził się 5 sierpnia 1928 roku w Lubaczowie, a swoje życie zakończył 3 grudnia 2019 roku. Był nie tylko utalentowanym pilotem, ale także instruktorem szybowcowym.
Ważnym osiągnięciem Jacka Popiela było jego zaangażowanie w stworzenie Aeroklubu Gliwickiego, co przyczyniło się do rozwoju lotnictwa w regionie. Oprócz działalności w aeroklubie, Lipek miał bogatą historię wojskową - był partyzantem oraz żołnierzem Armii Krajowej.
Życiorys
Jacek Popiel, znany pilot, swoje wczesne lata życia spędził w Żółkwi, w pobliżu Lwowa. Uczył się w szkole powszechnej, gdzie zdobywał wiedzę i umiejętności, które później miały wpłynąć na jego przyszłe życie. Jego ojciec pełnił wolę wojskowego, dowodząc 1. batalionem 39. pułku piechoty z siedzibą w Lubaczowie. W 1944 roku, w obawie przed brutalnymi działaniami ukraińskich nacjonalistów, zdecydował się wraz z rodziną na przeprowadzkę do Łęk Dolnych, znajdujących się w pobliżu Pilzna.
W młodym wieku, będąc nastolatkiem, wstąpił do partyzanckiego oddziału noszącego nazwę batalion „Barbara”, którego dowódcą był kapitan Leliwa. W okresie od sierpnia do października tego samego roku wziął udział w wielu akcjach zbrojnych, gdzie oddział partyzancki stawiał opór okupantom, między innymi w miejscu zwanym Jamną. To właśnie tam, w 1944 roku, uczestniczył w jednym z największych starć, które stoczyli żołnierze Armii Krajowej z Niemcami, w ramach akcji „Burza”. Po zakończeniu II wojny światowej, Jacek Popiel wraz z rodziną osiedlił się na Śląsku. Tam zdał maturę oraz rozpoczął swoją karierę zawodową.
Jacek był również pasjonatem historii, zbierał i publikował materiały dotyczące działań Armii Krajowej na terenach wschodnich oraz w okolicach Tarnowa, gdzie miał również swoje korzenie rodzinne. Wiele z jego wspomnień i przemyśleń znalazło odbicie w jego książce zatytułowanej „Jak się drzewiej latało: wspomnienia pilota szybowcowego”, która stała się cennym źródłem wiedzy na temat dawnych czasów.
Zmarł 3 grudnia 2019 roku. Uroczystość pożegnalna została zaplanowana na 7 grudnia 2019 roku i miała odbyć się na cmentarzu parafialnym w Łękach Górnych, gdzie bliscy oraz przyjaciele mogli oddać hołd jego życiu oraz dokonaniom.
Działalność lotnicza
W 1947 roku rozpoczął swoją przygodę z lotnictwem, zapisując się na kurs szybowcowy w Goleszowie. Jacek Popiel, pasjonat lotnictwa, po raz pierwszy wykonał skok spadochronowy w 1953 roku, z samolotu Po-2, wykorzystując metodę „Na linę”. Wówczas pilotem był Jan Kozłowski, a instruktaż przeprowadził Franciszek Wójcikiewicz jako doświadczony instruktor spadochronowy.
17 maja 1956 roku, Komisja Sportowa Aeroklubu PRL, dostrzegając jego talent i zaangażowanie, zatwierdziła go jako jednego z pionierów w roli komisarza sportowego w Aeroklubie Gliwickim. W 1959 roku uzyskał uprawnienia instruktora szybowcowego, stając się jednym z fundamentów tej społeczności.
Do jego znaczących osiągnięć należy zajęcie miejsc 184–193 w IX Całorocznych Zawodach Szybowcowych o Memoriał Ryszarda Bittnera w 1963 roku. Swoje zdolności szlifował nadal i 15 stycznia 1969 roku zdobył diament za osiągnięcie wysokości 8250 m, co stanowiło drugi wynik w Polsce w tym roku, a dzień później osiągnął 6130 m, zajmując szóstą lokatę. W ten sposób zdobył złotą odznakę szybowcową z dwoma diamentami.
Jacek Popiel posiadał najwyższe konkretne umiejętności pilota i instruktora szybowcowego, które potwierdził w 1999 roku, zdobywając VI miejsce w I Zawodach i Zlocie Zabytkowych Szybowców o Memoriał Stanisława Hanuska w Gliwicach. Dnia 20 kwietnia 2007 roku, na Walnym Zgromadzeniu Sprawozdawczo-Wyborczym Aeroklubu Gliwickiego, otrzymał zaszczytny tytuł honorowego członka tej organizacji.
Warto dodać, że 22 lipca 2007 roku zrealizował swój tysięczny lot, mając na koncie ponad 2200 godzin spędzonych w powietrzu oraz 10 600 lotów do 2014 roku. Jako społeczny instruktor, wykształcił ponad 120 kandydatów na pilotów szybowcowych.
Przez długi czas aktywnie działał w Zarządzie, Komisji Rewizyjnej oraz Sądzie Koleżeńskim Aeroklubu Gliwickiego. Wspólnie z Witoldem Nowakiem i Franciszkiem Adamczakiem, jako członek Klubu Zabytkowych Szybowców, podjął się budowy repliki przedwojennego szybowca IS-A Salamandra. 6 października 2016 roku szybowiec ten uzyskał pozytywną ocenę od Komisji z Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Pierwszy oblot miał miejsce 18 września 2017 roku, a obiektu tego użyczył Aeroklub Gliwicki.
Uznanie jego wysiłków znalazło potwierdzenie w postaci Odznaki Zasłużonego Działacza Lotnictwa Sportowego, którą otrzymał w 1970 roku. 20 kwietnia 2007 roku uzyskał tytuł honorowego członka Aeroklubu Gliwickiego. Natomiast we wrześniu 2014 roku, jako zagorzały społeczny instruktor, został odznaczony złotym Krzyżem Zasługi przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, co świadczy o jego znaczącym wkładzie w rozwój tego sportu.
Zdobyte odznaki szybowcowe
Jacka Popiela wyróżnia zdobycie wielu odznak szybowcowych, które są dowodem jego umiejętności i osiągnięć w dziedzinie lotnictwa. Szczegółowe informacje na temat odznak zostały zebrane w publikacji Tadeusza Lewickiego poświęconej 60-leciu Sekcji Szybowcowej Aeroklubu Gliwickiego, wydanej w latach 1955-2015.
Jedna z kluczowych odznak to Złota odznaka szybowcowa.
Numer odznaki | Wysokość przewyższenia | Dystans przelotu | Data wydarzenia |
---|---|---|---|
736 | 6130 m | 304 km | 16.01.1969 |
Warto również wspomnieć o diamentach zdobytych za przeloty docelowe oraz w ramach zamkniętej trasy o długości 300 km.
Numer rejestru | Długość lotu | Data przelotu |
---|---|---|
584 | 304 km | 29.05.1963 |
Osiągnięcia Jacka Popiela obejmują również diamenty za przewyższenie na wysokości 5000 m.
Numer rejestru | Wysokość przewyższenia | Data |
---|---|---|
412 | 6130 m | 16 stycznia 1969 |
Przypisy
- Tomasz Ratuszniak: Nie żyje Jacek Popiel ps. Lipek. debica24.eu, 04.12.2019 r. [dostęp 04.12.2019 r.]
- M.K. By: Salamandra wystartowała!. aeroklub.gliwice.pl, 19.09.2017 r. [dostęp 06.10.2017 r.]
- Paweł Chwał: Tarnów-Łęki Dolne. Jacek Popiel 87. urodziny uczci skokiem ze spadochronem. gazetakrakowska.pl, 29.05.2015 r. [dostęp 01.03.2016 r.]
- Elżbieta Skwarczyńska–Adryańska: Salamandra bliżej nieba. Kto pomoże pilotom z Zabrza wskrzesić stary szybowiec?. gloszabrza24.pl, 01.05.2015 r. [dostęp 01.03.2016 r.]
- Odznaczeni Krzyżem Zasługi. [w:] Aeroklub Gliwicki [on-line]. lotniczapolska.pl, 19.09.2014 r. [dostęp 01.03.2016 r.] [zarchiwizowane z tego adresu 26.06.2015 r.]
- Lewicki 2017 ↓, s. 16.
- Lewicki 2017 ↓, s. 43.
- Lewicki 2017 ↓, s. 44.
- Lewicki 2017 ↓, s. 130.
- Lewicki 2017 ↓, s. 160.
- Lewicki 2017 ↓, s. 161.
- Piloci, którzy zdobyli diamenty wysokościowe na fali tatrzańskiej. Aeroklub Nowy Targ. [dostęp 01.03.2016 r.]
- a b Postacie AGl ↓.
- a b Popiel 2004 ↓.
- Popiel 2004 ↓, s. 56.
Pozostali ludzie w kategorii "Wojsko i służby mundurowe":
Przemysław Inglot | Tadeusz Zbigniew Zbiegień | Karol Friser | Piotr Bartak | Marian Wojciechowski (żołnierz) | Mieczysław MielechOceń: Jacek Popiel (pilot)